musik och eventarrangör

Branschfolk kommenterar - Musik och Eventarrangör

Musik- och Eventbranschen är en rolig och spännande värld att arbeta i, men också krävande och hårt konkurrensutsatt. Med Musik- och Eventarrangörsutbildningen i ryggen öppnas dörrar som annars är nästan omöjliga att få upp. Här kan du få veta mer om hur några av våra mest erfarna aktörer inom branschen ser på yrket, utbildning och möjligheter.

En av Sveriges mest intressanta utbildningar för oss i branschen att hålla koll på

Musik- och eventarrangörsutbildningen är en bra branschfokuserad utbildning med mycket fokus på praktik, där eleverna sammansvetsas och bygger nätverksrelationer inom årskullen redan innan de ens kommer ut på den viktiga praktiken. Med en stark alumni-närvaro i branschen med föregångare som slagit upp dörrar och gärna sträcker ut en hand och öppnar fler, så är det en av Sveriges mest intressanta utbildningar för oss i branschen att hålla koll på. Vi har tre personer som arbetar i bolagen utöver grundarna och de kommer alla från utbildningen och gjorde även sin praktik där."

 

Carl-Marcus Gidlöf som driver bolagen Despotz Records och Icons Creating Evil Art och står även bakom en satsning kring bolagen där de bildat en kreativ hub i en f.d. biograf i Solna. Huben innefattar en stor film/fotostudio, musikstudio och ett co-wroking space som bl.a. inkluderar produktionsbolag, fotografer, illustratörer, musikförlag och skivbolag.

Nästan det enda sättet att komma in i en bransch som annars är i stort sett stängd

”Utbildningen är nästan det enda sättet att komma in i en bransch som annars är i stort sett stängd. Kraven på dem som vill in blir högre och högre och en formell utbildning blir därför avgörande. Som arbetsgivare vet man att de som gått Musik- och Eventarrangörsutbildningen har en grundkunskap om hur branschen fungerar. Det är inte ovanligt att man annars är nischad inom en liten del, med genom utbildningen vet vi att de har sett hela spelplanen. Då är det mycket lättare att komma in i ett nytt jobb snabbt. Jag vet att till exempel Polarpriset har otroligt bra erfarenheter av sina praktikanter från Campus Nyköping. De är väl insatta i arbetet med att skapa event redan när de kommer, något som utbildningen har gett dem och som vi i branschen verkligen behöver. ”

 

- Monica Ekmark, General Manager, Universal Music Publ. AB, och bland annat styrelsemedlem i Stiftelsen Musikskattens hus, The Polar Music Prize Organisation, Musiksverige (ordf.), Swedish Music Publishers Association (ordf.) och STIM.

Livet i denna bransch är stressigt, intensivt och helt underbart

Livet i denna bransch är stressigt, intensivt och helt underbart. Men varje dag får jag vakna upp och inse att om jag berätta för 13 åriga Kaj att jag skulle driva skivbolag, arrangera lite konserter och att min firma dessutom delade lokaler med en tatueringsstudio hade unga jag blivit ”star struck”. Förutom att leva livet, tänka kreativt så fundera jag och engagerar mig i frågor kring framtiden och hur man kan utveckla musikbranschen i olika branschorganisationer. 

Jag tycker man skall gå denna utbildning för vår bransch inte behöver fler självlärda individer som jag. Jag har gjort alla misstag jag kan för att lära mig, och jag gör dessa misstag än idag, varje dag. Hade en utbildning som denna funnits när jag blev aktiv i branschen hade jag själv kunnat bli yrkesverksam och få ut en lön för mitt slit betydligt tidigare. Jag hade de dessutom kunnat få fler vänner, kollegor och vänner i branschen mycket snabbare.

Framför allt vill jag idag att du skall gå utbildningen för att företag som mitt vill anställa bra människor som vi kan vara säkra på har en bra grund att stå i när de blir yrkesverksamma. Hela Sverige skall leva och musik är en katalysator för besöksnäringen och näringsliv i regioner är framtiden.


-Kaj Sivervik, arbetar med utveckling och exploatering av immateriella- samt master-rättigheter. Driver skivbolagen Gaphals, The Sign Records och Lövely. Arbetar som arrangör och driver konsertarrangörorganisationen City to City som arrangerar konserter främst i Östergötland.

carl marcus gidlöf

Carl Marcus Gidlöf, driver bolagen Despotz Records och Icons Creating Evil Art och står även bakom en satsning kring bolagen där de bildat en kreativ hub i en f.d. biograf i Solna. Huben innefattar en stor film/fotostudio, musikstudio och ett co-wroking space som bl.a. inkluderar produktionsbolag, fotografer, illustratörer, musikförlag och skivbolag.

 

Monika Ekmark

Monica Ekmark, General Manager, Universal Music Publ. AB, och bland annat styrelsemedlem i Stiftelsen Musikskattens hus, The Polar Music Prize Organisation, Musiksverige (ordf.), Swedish Music Publishers Association (ordf.) och STIM.

 

Kaj Sivervik

Kaj Sivervik, arbetar med utveckling och exploatering av immateriella- samt master-rättigheter. Driver skivbolagen Gaphals, The Sign Records och Lövely. Arrangerar och driver konsertarrangörorganisationen City to City som arrangerar konserter främst i Östergötland.