Stefan Andersson

Möt lärarna på kursen

Läs mer om vad lärarna på kursen har att säga om kursen och dess innehåll.

GÖR INTRESSEANMÄLAN

Kursansvariga lärare

Stefan Andersson

Berätta om din arkitekturbakgrund
Jag heter Stefan Andersson och är utbildad på KTH i Stockholm och på Kunstakademiets arkitektkole i Köpenhamn. Jag har i yrket ägnat mycket tid åt nygestaltning och restaurering i kulturhistoriska sammanhang, både som anställd och i egen verksamhet. Sedan 2017 är jag slottsarkitekt för Landskrona Citadell. Har arbetat 20 år på Johan Celsing arkitektkontor i Stockholm/Malmö och driver sedan nyligen Andersson Eliassson Werger arkitekter AB. För tillfället är jag fokuserad på att utveckla ett flerbostadshus utan klimatpåverkan.

Varför borde arkitekter gå denna kurs?
Kursen ger en bra överblick över bygghandlingsprojekteringens innehåll och sätter in den i ett sammanhang. En bra överblick kan i sin tur ge utrymme för reflektion över den egna rollen i detta sammanhang och hur man bäst bidrar till en bättre arkitektur.

Filippa Stålhane

Berätta om din arkitekturbakgrund
Jag heter Filippa Stålhane och är utbildad på KTH, UdK Berlin och SCIArc. Har arbetat som arkitekt i stora som små sammanhang. På byrå, i kollektiv och som egen. Jag har mestadels sysslat med bostäder och har arbetat i alla skeden, från skiss och plan till relationshandling. Vidare har jag arbetat som lärare, också där i olika sammanhang och på olika nivåer. Jag har undervisat på KTH i Tensta, Folkuniversitetet, på KTH Arkitektur och på Konstfack IA.


Varför borde arkitekter gå denna kurs?
Projektering tillhör arkitektens kärnverksamhet. Det femåriga arktiekturprogrammet innehåller ingen eller väldigt lite undervisning i projektering. Istället förväntas kunskapen förmedlas successivt genom arbete på byrå. Oftast innebär det i sin tur en fragmenterad kunskapsinhämtning och det tar lång tid att få en helhetsbild av processen. Kursen i bygghandlingsprojektering syftar till att ge kursdeltagarna kontext och överblick och på så vis stadigt kunna orientera sig bland skeden, regelverk och formalia.